چطور رزومه کاری موثری بنویسم؟

اگر شما هم دنبال شغلی برای خود هستید، احتمالا رزومه ای هم برای خود دست و پا کرده اید. شاید هم درصدد نوشتن آن هستید. باید بدانیم که رزومه  درواقع نماینده ما نزد کارفرماست. کارفرما نگاهی کوتاه به رزومه ما می اندازد، چند خطی از آن را می خواند و اگر به این نتیجه رسید که ما می توانیم گزینه مناسبی برای شغل مورد نظر باشیم، ادامه رزومه را می خواند و در غیر اینصورت آن را کنار می گذارد.

 

در اینجا ۸ نکته کاربردی برای نوشتن یک رزومه کاری موثر را می خوانید:

 

1. برای همه جا یک رزومه ارائه ندهید!

برخی افراد عادت دارند که یک رزومه کلی را آماده کنند و از آن برای همه جا بهره بگیرند، چنین شیوه ای چندان کارآمد نیست.

 

8 نکته برای نگارش رزومه کاری موثر
8 نکته برای نگارش رزومه کاری موثر

 

به جای این کار بهتر است یک رزومه کامل بنویسید که شامل همه تخصص ها، تجربیات و دوره هایی که گذرانده اید باشد و سپس با توجه به هر موقعیت شغلی، بخش های نامربوط آن را حذف کنید.

 

2. از کلید واژه ها بجای داستان نویسی استفاده کنید.

برای مثال عنوان “دوره های آموزشی” را به کار ببرید و در زیر آن در هر خط نام یکی از دوره هایی که گذرانده اید را بنویسید.

 

3. از قانون ۸۰/۲۰ پیروی کنید.

فقط ۲۰ درصدی را بنویسید که انتظار دارید ۸۰ درصد تاثیر مثبت روی کارفرما داشته باشند.

 

4. فقط از گذشته صحبت نکنید؛ اشاره ای هم به آینده داشته باشید.

برای مثال در بخشی که باید دلیل ارسال تقاضا برای موقعیت شغلی را ذکر کنید، گفتن اینکه تجربیات گذشته شما با این شغل هماهنگ است کافی نیست و بهتر است بگویید که نگرش شما نسبت به آینده تا چه حد با آن موقعیت شغلی همخوانی دارد.

 

5. سعی کنید رزومه شما شامل پاسخی برای پرسش های احتمالی کارفرما باشد.

خود را بجای کارفرما بگذارید و سوالات او را حدس زده و پاسخ آنها را در رزومه خود قرار دهید. این کار باعث می شود خواننده هنگام خواندن رزومه شما پاسخ پرسش های خود را در متن یافته و بطور ناخودآگاه احساس بهتری نسبت به شما پیدا کند.

 

6. سعی کنید تصویر شخصیتی شما که با خواندن رزومه در ذهن خواننده شکل می گیرد، منطبق بر شخصیت واقعی شما باشد. دروغ نگویید!

برایتان زیاد خوب نخواهد بود اگر کارفرما شما را طور دیگری تصور کند و هنگام محاصبه با فرد دیگری روبرو شود! پس خود را همانطور که واقعا هستید تصویر کنید.

 

7. طراحی رزومه باید تا حد امکان ساده باشد تا هر کس بتواند در نگاه اول کلیاتی از آنرا بفهمد.

نهایتا فقط ۱۵ ثانیه وقت دارید تا تایید اولیه را در ذهن خواننده بدست آورده و او را به خواندن دقیق رزومه خود ترغیب کنید. پس از طرح های شلوغ بپرهیزید.

 

8. اشتباه املایی یا تایپی نداشته باشید.

قبل از دادن رزومه به کارفرما آنرا چندین بار با دقت بخوانید. یادتان باشد یک اشتباه نگارشی یا املایی می تواند به معنای از دست دادن یک فرصت شغلی باشد.

 

 

(با نگاه به مقاله ای از سایت خبرآنلاین با عنوان توصیه هایی برای نوشتن رزومه کاری.)

 

سلام. محمدرضا زمانی هستم، عضو گروه یاکوپ، علاقه مند به مباحث مربوط به مدیریت و توسعه کسب و کار. سعی می کنم نکات جدیدی رو که یاد میگیرم اینجا با شما به اشتراک بگذارم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *